S. Segovia. Bičių dūzgesys

Segovia, Sofia. Bičių dūzgesys: romanas/ S. Segovia; iš ispanų k. vertė Valdas V. Petrauskas. – Vilnius: Alma littera, 2020. – 488 p.

Tarp realybės ir magijos

Įkvėpta pasakojimų iš vaikystės S. Segovia (1965) istorinių įvykių fone – Meksikos agrarinė reforma, 1918 m. ispaniškojo gripo epidemija, nusinešusi daugybę gyvybių, – kuria Moralesų šeimos Linareso mieste gyvenimo sagą. Su maginiais elementais, likimo ir istorijos intarpais, visų be išimties įtakojamais veikėjų likimus. Ir neatsiejamais – realizmu ir pasaka.

Senas vyriškis, važiuodamas taksi į kaimą Meksikos šiaurėje, pasakoja vairuotojui savo šeimos istoriją, prasidedančią su išsigimusio antgamtiško kūdikio radimu krūmuose, lyg paklote apsupto bičių pulko. Ir tas bičių dūzgesys lyg gamtos ir Dievo muzika nuo pirmo iki paskutinio puslapio, sumišęs su Moralesų sėkmėmis ir nelaimėmis. Kur vaikas, ten ir bitės, jo globėjos ir mokytojos, negeliančios, o įspėjančios apie supančio pasaulio įvykius ir žmones. Kaip ir jį suradusi ir parnešusi į namus buvusi Moralesų žindyvė Recha, lyg ir nuėjusi jai skirtą kelią ir tesėdinti lauko krėsle užsimerkusi ir, atrodo, nepajėgianti žengti toliau namų. Bičių vaikis Simonopijas nors nekalba, nepilno veido, bet geba skaityti mintis ir numatyti įvykius. Beatrisė ir Fransisco Moralesai berniuką ne tik pakrikštija, priglaudžia savo namuose ir pamilsta kaip savą, bet ir suteikia jam būtiną laisvę – eiti paskui bites ir taip įminti jų kuždamą mįslę.

Bet keistos, be pusės veido, išvaizdos berniuko atsiradimą toli gražu toleruoja ne visi. Prietarų ir pykčio užvaldyti, daugiausia nepatenkinti ir pačiu šeimininku Moralesu darbininkai sieja visas nelaimes būtent su keistu vaiku.

Po kelių dienų paskui kūdikį atslinko karas, ir nuo to laiko prasidėjo negandos: Simonopijas kaltas, kad susirgo ir išmirė daugybė žmonių, o svarbiausia – jo artimieji. Tada jis perspėjo šeimininką: tas vaikas – velnias, pamatysit, kiek nelaimių atneš. p. 145

Socialinės priežastys kaipo ir neliečiamos, deja, tik moralinės: Moralesas rūpinasi bežemiais samdiniais, suteikdamas jiems galimybę už dalį derliaus dirbti žemės plotą, rūpinasi jais ir jų šeimomis, o blogieji sunkiai gyvena, nes tiesiog tinginiai ir piktavaliai. Ypač išskiriamas Anselmas Espirikueta – tinginys, girtuoklis, žiaurus ir t.t. Vienpusiškai neigiamas ir nekintantis, tiesą sakant, kintantis blogio kryptimi, na, o jei veikėjas teigiamas, tai dar labiau teigiamėjantis.

Kūrinio siužetas ir jo veikėjai kuriami pasakos principu: geri – blogi. Berods nuo pradžios iki pabaigos statiškai atstovaujantys vieną ar kitą stovyklą. Jeigu turtingieji Moralesai visa kuo teigiami: gražūs, empatiški, darbštūs, protingi, na, sunku tuos gėrius įvardinti, juolab, kad gan banalūs, turbūt romantinei literatūrai būdingi charakteriai – na, charakteriais gal per drąsu vadinti, nes, kaip ketvirtajame viršelio puslapyje rašoma, kas irgi nebūdinga anotacijjoms – paprastas, nepretenzingas kūrinys, atspindintis komplikuotų aplinkybių poveikį jų likimams ir emocinėms būsenoms. Labiau atskleistas Beatrisės paveikslas, iš savimi patenkintos ir pasitikinčios moters, atrodo, puikiai žinančios, kaip gyventi ir ką daryti, kad sektųsi ir visi būtų laimingi, po ispaniškojo gripo epidemijos patiria vidinį konfliktą. Trys atskirties mėnesiai nuo įprastų namų, daug mirusių pažįstamų ir artimųjų, o ir suvokimas, kad gyvenimas niekada nebebus toks, koks buvo iki tol, pasėja joje nevilties ir pasimetimo daigus.

Trys tremties mėnesiai stipriai paveikė Beatrisę Kortes de Morales. Ji pasikeitė. Kartais jai atrodydavo, kad gražiausius gyvenimo metus praleido kaip nebyli žiūrovė, kasdienybės teatre stebinti dramą, kurios pagrindinė veikėja – jos antrininkė: tuo pačiu vardu ir tokios pat išvaizdos, tik skirtingo charakterio. p. 146 Visos karo ir epidemijos bei mirčių mėnesių negandos išmokė Beatrisę, kad gyvenimas neteikia garantijų ir kad nors ir kokius planus kurtum, įvykiai nušluoja juos akimoju. p. 183

Magija, gebėjimas permatyti likimus, suaugti su gamta susiję su sakytiniu folkloru. Įdomu tai, kad yra net profesionalios pasakotojos, kurių pasiklausyti eina į turgus atvykę žmones. Polinkį į istorijas Simonopijas kaip ir pasakotojas sieja su viena tokia iš vaikystės įstrigusia moterimi miestelio turguje. O geidaujamos ir ypač paveikiomis laikomos ne rašytinės, bet būtent iš lūpų į lūpas perduodamos.

Jis žinojo, kad istorijas galima skaityti knygose, kur jos surašytos juodomis raidėmis baltuose lapuose. Simonopijo tokios nedomino: spausdintos jos tampa amžinos, nekintamos. Skaitytojas privalo laikytis žodžių sekos, tiksliai nurodytos tuose puslapiuose, kol pagaliau prieis prie atomazgos. Lygindamas abi pasakojimų rūšis, Simonopijas suprato, kad žodiniame pasakojime įmanoma laisvai keisti ne tik žodžius, bet ir veikėjus, aplinkybes ir net atomazgas. p. 161

Pasakojimai ne tik skatina smalsą, bet ir kuria pasaulio sampratą – tolerantišką tikrovės ir vaizduotės lydinį. Praplečia regos ribas, tuo pačiu ir lavina kūrybines galias – pasakojant, perpasakojant visada esti galimybė pridėti, pakeisti pagal gyvenimiškąją patirtį, svajones ar netgi esant didaktinėms užmačioms. Kūrinyje fantastinė maginės Simonopijo figūros linija, įvesta į pasakojimą natūraliai ir įtikinamai, bene ir yra įdomiausia, nors jai tenkantis stiprus didaktinis krūvis ir sumenkina, gal tiksliau sakant, suprimityvina gan keistą pusiau folklorinę, pusiau fikcinę būtybę.

Literatūrine prasme „Bičių dūzgesys“ nėra kuo nors ypatingas: pasitaiko daug klišių, jausmai ir psichologinės būsenos nusakomos trafaretiškai, taigi tiesiog pritrūksta originalumo ir svorio netgi iki subalansuotos ir gan profesionaliai padarytos I. Allendės literatūros.

Vertinimas: 3,7/ 5

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s